Influenceři v zajetí trendů a extrémů

Je to poprvé, co se za svou dlouholetou blogerskou kariéru chystám zveřejnit reakční (někdo to taky nazývá „hejt“) článek. Doposud jsem se bála, že nejsem dostatečně kompetentní, abych mohla influencery kritizovat, ale dnes mi došlo, že to není pravda. Sama bloguju/věnuju se instagramu několik let, zároveň ale vidím do influencer marketingu i z druhé strany, ze strany klienta. Vím, jak to chodí a při projíždění instagramem poznám i neoznačenou reklamu.

Zdroj: unsplash.com

Z extrému do extrému

Co najednou vyvolalo mou potřebu napsat tenhle reakční článek? Přiznám se, že tohle ve mě hlodalo už dlouho. Na instagramu sleduju mnoho influencerů a často jsem při projíždění jejich feedem nechápala, jak si můžou tak protiřečit. Před pár měsíci sdíleli známej obrázek, kde je znázorněno, kolik kostek cukru je v jedný CocaCole a neskutečně se pohoršovali nad lidmi, kteří tohle pijí. Najednou je ale vidím oblečený v pyžamech od CocaCola nebo v mega cool starým autě (jmenuje se Colin, za to palec hore :)) s colou v ruce. Jednoduše řečeno, tenhle článek mě donutily napsat extrémy.

Eco friendly trend

Co mě ale v poslední době vytáčí nejvíc a co bylo poslední kapkou k napsání tohohle článku, je trend eco friendly života. Najednou se úplně všichni zajímají o naši planetu! Všichni nás denně zásobují fotkami plasty pokrýtých pláží (protože plasty jsou noví uprchlíci), když potkají někoho s brčkem, nejlíp si ho vyfotí a odsuzují to na stories, nebo totálně vyhejtujou všechny, kdo si pro pečivo nechodí s vlastní síťovkou. A to nemluvím o té lavině příspěvků o neekologickém vypouštění balónků na Avon pochodu.

Ale já tu milióntou rtěnku potřebuju!

Přitom většina těchto influencerů ještě loni v závěru Avon pochodu vzdychala a balónky si natáčela. Jasně, člověk se mění a zjišťuje si nové informace o světě i o ekologii. A jasně, naše planeta dostává zabrat a měli bychom víc přemýšlet o tom, jaký dopad na ni má naše chování. Nemyslím si, že by to ale znamenalo, že musíme všechno hnát do extrémů. A už vůbec ne ve chvíli, kdy si za tím neumíme opravdu stát. Zvedněte ruku, kdo z vás sledujete nějakou influencerku, která totálně hejtí brčka, ale když jí nějaká značka nabídne dárkový balíček s kosmetikou, urvala by jim ruku. Schválně se zamyslete, kolik z těch lidí, kteří v poslední době hrozně myslí na naši planetu, si každý měsíc koupí novou kosmetiku a nové hadříky (nebo si je rovnou nechají poslat, nejlépe z čínských eshopů). Kolik z těch lidí, kvůli kterým máte občas pocit, že by vás měl každou noc budit pocit viny za to, že jste si jednou zapomněli doma plátěnku a místo v ní si nákup odnesli v igelitce, si nechalo teď v létě ke spolupráci poslat ten skvělej „rozstřikovač“ vody (pozor, je termální!), kterej v těhle vedrech nutně potřebujete i přesto, že je jen na jedno použití (prostě dokud tu vodičku nevyplácáte).

Lidi se mění…

Tímhle článkem nechci říct, že člověk nemůže změnit názor. (Nějakým citátem ala jen blbec nemění své názory se přece často ohání i náš pan prezident (vládce náš, slunce naše jasné!)) Zároveň věřím, že by člověk mohl a měl žít tak nějak vyváženě a nic nehnat do extrémů. Jenže to by to do těch extrémů nesměli hnát sami influenceři… Navíc většina lidí, o kterých mluvím, nezměnila názor, jen se prostě venují tématu, které je teď IN. Příspěvek o plastech si teď přečte každý, stý sluneční brejle se ale taky hoděj!

Všichni nejsou takoví…

Tenhle článek není o všech influencerkách. Nechápejte mě špatně. Moc dobře si uvědomuju, jak důležití influenceři v dnešním době jsou a nemyslím si, že je slovo spolupráce sprosté. Naopak, správně zvolené spolupráce v rukou chytrých a upřímných influencerů zmůžou víc než spousta jiných reklam. A nemusí jít jen o vysoká čísla v marketingu, podobné spojení může zlepšit život i nám, protože si koupíme kvalitní a užitečný produkt, nebo třeba ulevíme životnímu prostředí, když influenceři spojí síly s eco friendly značkami. Bohužel je v dnešní době mezi influencery i hodně těch, kteří honí jen lajky, followery a spolupráce… A věřte mi, nemám nikomu za zlé, když si chce při/vydělat. Já jen nechápu, jak to někdo může dělat tak okatě a neupřímně. Navíc je často zřejmé, že byl daný kanál (instagram, blog nebo YT kanál) založen právě za účelem zisku. Tito influenceři se na začátku hodně snažili, aby brzo dosáhli takového počtu sledujících, který jim zajistí minimálně barterové spolupráce… A i po těch skáčí jako slepice po flusu. Včera nám sice v příspěvku vtloukali do hlavy, že si v obchodě nesmíme dát banány do plastového pytlíku, dneska ale rozbalují další krabici plnou kosmetiky, kterou v životě nespotřebují (většinou ji jen otestují a pak nám napíšou velmi „erudovanou“ recenzi).

A teď #nebrčkuj!

Už jste snad pochopili, že tenhle článek nebyl hejtem na všechny influencery. Zároveň chci ale objasnit, že nemám nic proti snaze influencerů informovat o udržitelném životním stylu.  To je samozřejmě chválihodné a já sama se díky některým (jmenovitě hlavně díky Veronice Hubkové – @veronikablablahubka která mě v poslední době hodně baví a hlavně u ní nemám pocit, že mě odsuzuje, když si občas koupím plastovej pytlík) postupně učím být k naší planetě ohleduplnější. Jak už jsem ale několikrát říkala, nemám ráda, když ekologii někdo pojímá jako trend a snaží se z ní vytřískat co nejvíc lajků a followerů. A pak to korunuje haulem z Aliexpressu… Takže se nedivte, že píšu tenhle článek a přitom podporuju skvělou srpnovou výzvu, se kterou přišli v mojí oblíbený Studentě. #nebrčkuj protože ty brčka k létu a životu stejně nepotřebuješ.

6 komentářů na „Influenceři v zajetí trendů a extrémů“

  1. Díky, díky, díky! Skvěle sepsáno, tenhle trend pozoruji na IG často, honí nové follows, ale za svým názorem si stát neumí. Ať žijí inteligentní influenceři, kteří si umí vybírat spolupráci tak, aby rezonovala s jejich obsahem i smýšlením.

  2. Presne o tomto som písala minulý týždeň na blogu. Som rada, že nie som jediná, kto si to všíma a nechápavo krúti hlavou. Rovnaká vlna prebehla pred pár mesiacmi so slow fashion, takže o dva tri mesiace sa máme na čo tešiť a už teraz môžme tipovať, čo bude trendom pred vianocami 🙄.

  3. Ano, souhlasím. A nejde jen o influencry, ale celkově o lidi, kteří občas zapomenou používat selský rozum a chvíli jsou radikální na tuto, a za chvíli zase na jinou stranu, podle toho, co je zrovna in…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *